În situaţia în care tarifele de transport se dublează, inflația crește cu aproximativ 0,7%. Analiza intitulată „Cum ridică prețurile în întreaga lume costurile transportului maritim”, efectuată de Fondul Monetar Internațional (FMI) în 143 de țări, arată că pe mare se transportă peste 80% din mărfurile comercializate în lume, în nave uriașe pline cu containere care, după situație, au reuşit să crească prețul de transport de șapte ori până în 2020.

Studiul proiectează rezultatele ultimilor 30 de ani. Potrivit acestuia, costurile de transport maritim reprezintă un factor important al inflației în lume. Cu alte cuvinte, când tarifele de transport se dublează, inflația crește cu aproximativ 0,7 puncte procentuale, ceea ce înseamnă că inflația ar putea crește cu circa 1,5% în acest an din cauza creșterii costurilor de transport maritim în 2021, fără a ține cont de efectele conflictului dintre Rusia și Ucraina.

Deși studiul FMI a detaliat că impactul asupra inflației este mai mic decât cel asociat prețurilor la carburanți sau alimente, costurile de transport volatile din cauza modificărilor prețurilor maritime globale vor contribui la variația inflației.

Experții FMI au subliniat că, printre consecințele acestei creșteri a costurilor de transport maritim se află şi impactul în următoarele luni asupra prețurilor mărfurilor importate, a ceea ce plătesc consumatorii la casa de marcat și asupra cheltuielilor producătorilor.

Însă nu toate țările vor fi afectate în aceeaşi măsură. Studiul a evidențiat că țările care importă mai mult decât consumă înregistrează creșteri mai mari ale inflației, pe când cele care au costuri de transport mai mari au o inflație mai mare atunci când acestea cresc. Prin urmare, FMI a cerut o politică monetară solidă care să ajute la atenuarea efectelor secundare ale preţurilor de import.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare