În ultimele două luni, costul realimentării vehiculelor cu GNL a doborât toate recordurile, depășind 5 euro pe litru. Acum, însă, deja se vorbește despre o scădere uriașă a prețurilor.
Rețelele germane de vânzare GNL și-au actualizat listele de prețuri pentru noiembrie pe care le-au trimis clienților. Potrivit acestora, costul realimentării cu 1 litru de GNL la începutul lui noiembrie este de aproximativ 3,3 euro (2,75 net). Aceasta este o scădere cu o treime față de prețul record din septembrie și o revenire la valoarea de acum câteva luni. Iar scăderi similare ale prețurilor vor fi resimțite și în alte părți ale Europei în viitorul apropiat. În același timp, cel mai ieftin este în mod tradițional în Spania, unde prețul GNL a scăzut cu mai mult de jumătate, până la 1,2-1,4 euro pe litru.
Ținând cont de creșterea foarte rapidă a prețurilor motorinei și AdBlue, conducerea unei cisterne cu AdBlue poate fi în curând mai ieftină decât operarea cu motorină. Cu atât mai mult dacă luăm în considerare sprijinul statului, precum scutirea germană a taxei rutiere sau proiectul italian de subvenție.
Creșterea prețurilor la GNL din august și septembrie a fost rezultatul preocupărilor legate de lipsa acestui combustibil, provocată de întreruperea furnizării de gaze din Rusia. Practica a arătat, însă, că situația nu este atât de rea pe cât se credea inițial. Printre altele, și vremea a ajutat cu temperaturi ridicate, iar țările continuă să acumuleze gaz în loc să-l folosească pentru încălzire. De asemenea, au fost organizate livrări uriașe de GNL de pe alte continente, dar terminalele maritime – inclusiv cele mai importante și cele mai mari din Spania – pur și simplu nu sunt pregătite să le colecteze.
Transportatorii care funcționează cu gaz însă nu pot răsufla uşurați. Încă nu se știe ce va aduce iarna în acest sens, inclusiv începutul lui 2023.