Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare suprafaţă de depozitare din România, cu 220.000 m2 de depozite. Cu o paletă largă de clienti, Quehenberger Logistics România a înregistrat un trend crescător inclusiv anul trecut, încheind cu un plus al cifrei de afaceri de peste 7% faţă de 2019. Mai mult, dacă anul trecut a încheiat cu 43,5 milioane de euro cifră de afaceri, după primele patru luni care aduc un nou plus de circa 30%, aşteptările pentru 2021 sunt de 50 de milioane de euro, cifră susţinută de revenirea apetitului cumpărătorilor de achiziţii din magazine fizice, dar şi de creşterea continuă a sectorului de comerţ online, chiar dacă mai temperată faţă de explozia de anul trecut. Mai mult, noul contract câştigat, din industria de fashion, va face ca Quehenberger Logistics să depăşească un sfert de milion de metri pătraţi de depozite în România până la sfârşitul anului.

De aceea, nu este întâmplător că în deschiderea rubricii de interviuri a Logistic Post ne-am dorit să aflăm secretele unei creşteri susţinute de la an la an şi să luăm pulsul pieţei după un dificil 2020 de la Alexandru Catană, Country Manager al companiei.

Deşi 2020 a fost un an dificil din punct de vedere economic din cauza pandemiei, compania de logistică a atins o cifră de afaceri de 43,5 milioane de euro, cu peste 7% mai mare decât 2019. „Anul trecut nu am pierdut clienţi. Dimpotrivă, foarte mulţi clienţi şi-au dezvoltat activitatea. Practic, din primii 25 de clienţi pe care îi avem, doar doi şi-au redus activitatea, iar restul de 23 au înregistrat creşteri mai mari sau mai mici de activitate. Aşa se explică şi creşterea de circa 30% din primele patru luni ale anului acesta“, spune Alexandru Catană. Acesta aminteşte însă că, în perioada de început a pandemiei, de lockdown, deoarece compania avea o expunere mare pe fashion, a trebuit să reducă unele operaţiuni, resimţind din plin perioada în care magazinele au fost închise. Ulterior, începând cu iunie-iulie au fost înregistrate din nou creşteri, odată cu apetitului tot mai mare al consumatorilor pentru segmentul de „do it yourself“. „A existat un reviriment, astfel încât, consolidat, avem o creştere de peste 7% pe 2020, faţă de 2019“, subliniază acesta.

Mai este loc de creştere

Deşi în perioada de lockdown, compania a apelat la şomaj tehnic, ulterior a recuperat aproape toţi angajaţii, astfel că în prezent însumează aproape o mie de angajaţi. „Am fost ajutaţi de dezvoltarea comerţului electronic pe parcursul lui 2020. Dar, deşi a avut o explozie foarte mare, încet-încet se produce o reechilibrare a omni-channel, atât partea de comerţ tradiţional, cât şi pe cea de comerţ online. E-commerce-ul nu scade, dar ponderea lui faţă de 2020 s-a redus în totalul vânzărilor clienţilor noştri“, a spus Alexandru Catană, adăugând: „am dezvoltat partea de e-commerce prin natura clienţilor pe care îi avem. Deşi în România există loc de îmbunătăţire pe această zonă, accelerarea agresivă din 2020 se va tempera în mod cert anul acesta şi în anii viitori. Oamenii sunt fiinţe sociale şi, deşi pot avea comoditatea de a comanda online, tradiţional vor să simtă şi să atingă hainele sau alte cumpărături.“

Chiar dacă majoritatea clienţilor au plusat mai mult pe comerţul online, compania de logistică nu a fost nevoită să facă investiţii speciale, ci doar uzuale, precum cele în interfeţe pentru ERP-urile clienţilor, care să faciliteze comunicarea între stocurile pe care le au în depozitele operate de Quehenberger pentru ei şi stocurile din sistemele lor de gestiune. „Tot industrialul şi în special piaţa de logistică au fost extrem de mult favorizate de această explozie a e-commerce, pentru că aceasta a determinat o creştere a cererii pentru depozite, de unde marfa să fie preluată, prelucrată, împachetată şi livrată către clientul final. Nu numai noi am crescut, ci şi majoritatea concurenţilor au înregistrat creşteri, mai mari sau mai mici“, precizează Alexandru Catană, întârind ideea că se simte dorinţa consumatorilor de cumpărături, mai ales că mulţi au reuşit să facă economii anul trecut. „Încet, ne întoarcem la nomalitate şi ar trebui, teoretic, ca efervescenţa să mai continue o perioadă. Vedem însă şi o creştere a inflaţiei din cauza resurselor şi lichidităţilor eliberate de către Băncile Centrale din întreaga lume.“

Cresc costurile din logistică

Indirect, pandemia a influenţat şi preţurile din logistică. Operatorii încep să resimtă din acest an o creştere a anumitor cheltuieli, în special cu forţa de muncă, dar şi cu materialele. „Noi, care operăm o suprafaţă mare de depozite, vedem că preţurile pentru rafturi au crescut vertiginos, odată cu creşterea preţului oţelului pe piaţa mondială. În general, materiile prime s-au scumpit, iar acum e şi criza semiconductorilor şi micro-cipurilor; toate aceste întreruperi în lanţurile de aprovizionare influenţează preţul final“, menţionează Alexandru Catană, explicând că se află la mijloc, între clienţii care au avut  probleme şi furnizorii din lanţul de aprovizionare. „E dificil să îi explici unui client care a avut pierderi în cifra de afaceri din cauza lockdown-ului sau modificării structurii cumpărătorului final şi modelului în care el face achiziţiile, aceste majorări de tarife. E evident că există o presiune pe preţ şi nu numai în piaţa de logistică.“

Parteneriatul cu transportatorii, un joc de negociere

Alexandru Catană a explicat că reducerea mobilitătii de anul trecut a determinat o scădere a cererii de transport care a influențat implicit si pretul la combustibil. Însă, aceste reduceri nu s-au reflectat si în pretul de transport. Acum, pretul la combustibil a început din nou să crească, astfel că în primul trimestru al lui 2021 era la nivelul de început de an 2020, înainte de pandemie. „Partenerii noştri – cărăuşii – în mod evident încearcă să speculeze. Anul trecut, când preţul combustibilului a scăzut cu 20%, niciunul nu a redus preţurile“, a spus Country manager-ul Quehenberger Logistics România, subliniind că în cursul lui 2020, în momentul în care businessurile s-au restrâns în T2 şi la început de T3, a existat o reducere a capacităţii de transport în România pe care a resimţit-o, dar concomitent cu asta s-a redus şi business-ul în România. „Au fost reduceri pe partea de transport tradiţional (livrări către lanţurile de magazine sau supermarketuri), pentru că o bună parte din aceste vânzări au fost preluate de online, moment în care volumele pentru curieri au explodat. Acum însă lucrurile s-au echilibrat şi aceste companii de transport tradiţional au început să crească din nou capacitatea de transport. Acest parteneriat cu companiile de transport e un joc continuu de negociere.“

Activitatea se va extinde anul acesta cu încă 30.000 m2

Quehenberger va avea în curând un nou client din industria de fashion în portofoliu, care îşi va muta partea de online în România, dar are discuţii demarate şi cu alţi clienţi aflaţi deja în portofoliul propriu, pe partea de comerţ tradiţional. „Încercăm să creştem şi să menţinem acest trend. Dacă în urmă cu opt ani operam un spaţiu de 10.000 m2, la sfârşitul acestui an probabil vom ajunge la circa 250.000 m2, ceea ce ne va consolida poziţia de lider pe Supply Chain şi Contract Logistics în România. Acestea sunt activităţile noastre principale şi clienţii vin mai uşor către noi, având încredere. Aceştia ne recomandă apoi altora, marele nostru avantaj fiind portofoliul destul de diversificat“, a încheiat Alexandru Catană.

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

Căutare