Quehenberger Logistics, o companie „născută“ în criza din 2009, își păstrează optimismul chiar și în aceste condiții dificile. Compania a previzionat pentru anul viitor o creștere a cifrei de afaceri similară cu cea de anul acesta, de până la 100 de milioane de euro, iar spațiul de depozitare se va extinde în prima jumătate din 2023 cu 50.000 m2, care se adaugă la cei 300.000 m2 operați în prezent. „Secretul“ succesului ține de flexibilitatea de adaptare la noile condiții din piață, dar și de modul în care companiile vor profita de noile oportunități aduse de criză.

În primele opt luni ale acestui an, Quehenberger Logistics a înregistrat o creştere de 30% a cifrei de afaceri, comparativ cu perioada similară din 2021. Iar previziunile până la finalul anului sunt pentru o cifră de afaceri de 80 de milioane de euro, față de 60 de milioane anul trecut. Compania își propune continuarea creșterii și anul viitor, până la circa 100 de milioane de euro. „Ne dorim să creştem atât organic, cât şi prin atragerea de noi clienţi, şi să păstrăm sau chiar să creştem locurile de muncă actuale”, a declarat Alexandru Catană, Country Manager al companiei. Acesta consideră că, dacă nu începea conflictul din Ucraina, 2022 ar fi fost chiar un an excepţional.

Creşterea Quehenberger Logistics se regăseşte şi în portofoliul de 300.000 m2 de spații logistice în care operează și care îi consolidează poziţia de top, aceasta fiind cea mai mare suprafaţă de depozitare din România. Iar tendința va continua, deoarece deja există alte negocieri şi licitaţii cu clienţii, astfel că în prima jumătate a anului viitor, suprafaţa ar putea depăşi 350.000 m2. „Chiar şi atunci când consumul scade, volumele pentru operatorii logistici cresc în primele 6-12 luni, pentru că stocurile care nu se mai vând la fel de bine ca înainte, rămân în depozit.”

Consumul va scădea masiv

Alexandru Catană prevede că finalul acestui an și prima jumătate a anului viitor se vor caracteriza printr-o scădere masivă a consumului ce se va reflecta și în industria de logistică. „Consumul va scădea masiv. Oamenii nu vor mai avea la fel de multe lichidităţi pentru a cumpăra unele bunuri de folosinţă scurtă sau medie (îmbrăcăminte, electronice, electrocasnice, mobilă, autoturisme etc.). Va apărea o încetinire economică odată cu scăderea consumului.”

Având în vedere creșterea costurilor legate de utilități și incertitudinea legată de consum, este posibil ca anul viitor tot mai multe companii să prefere să apeleze la operatorii logistici, mai ales că „este mai avantajoasă plata per palet, decât cea a unei chirii pe mai mulţi ani. Astfel, costurile vor fi direct proporţionale cu volumul, fără riscuri suplimentare atunci când activitatea se reduce”, a explicat Alexandru Catană, remarcând deja o cerere mare pentru spaţii logistice.

 Apare clauza de energie

În paralel cu scăderea consumului, companiile se confruntă deja cu o creștere tot mai importantă a costurilor, în principal a celor cu energia. Iar acest lucru pune presiune pe companiile logistice, care vor trebui să își recupereze creșterile de la clienți, în condițiile unei reduceri semnificative a marjei de profit. „Am discutat cu clienţii noştri, iar majoritatea au acceptat transferul de costuri, înţelegând că sunt lucruri care nu depind de noi.“

Însă, pentru a se proteja de variațiile semnificative ale costurilor la utilități, tot mai multe companii vor include în contracte, pe lângă indexul la combustibil și pe cel la energie. „Încercăm să fim cât mai atenți cu consumul la gaze sau energie electrică, dar e foarte greu să prevezi ce se va întâmpla. Cu clienţii noştri lucrăm de mulţi ani şi toţi au răspuns bine la argumente. Nimeni nu putea să prevadă creşterea cheltuielilor cu utilităţile sau că se va scumpi combustibilul cu 70% în martie faţă de ianuarie. Acestea sunt evenimente de forţă majoră”, a precizat Alexandru Catană.

Tarifele de transport, în continuă creștere

Având în vedere că prețul combustibilului s-a majorat anul acesta chiar și cu 70%, compania a crescut deja prețurile către clienți în mai multe rânduri. Iar tendința va continua pe măsură ce și prețurile din piață vor crește. „De exemplu, prețul rutelor spre nord-estul României, respectiv către Iaşi, Suceava, Bacău, Roman, Botoşani, s-au dublat în unele momente din timpul anului, astfel că performanţa noastră financiară a scăzut pe segmentul respectiv. Aici principala problemă este lipsa mărfurilor de retur.” Cu toate acestea, nu toate creșterile de preț au putut fi transferate către clienți, ceea ce a determinat inevitabil o scădere a marjei de profit.

Pe de altă parte, au fost perioade în care compania a găsit cu dificultate servicii de transport, dar nu pentru că ar fi scăzut flota din România, ci pentru că cererea a fost foarte mare. „Până acum o lună, atât pe piaţa internă, cât şi pe cea europeană, cererea era foarte mare, ca urmare a creşterii consumului. Iar flota nu a reuşit să crească în aceeași măsură.”

Flexibilitate câştigată prin leasing de personal

Compania are în prezent circa 1.500 de angajaţi proprii, dar apelează şi la leasing de personal pentru alte 1.000 de persoane, pentru a putea avea flexibilitate în cazul unei eventuale reduceri de activitate. Potrivit lui Alexandru Catană, este posibil ca în prima jumătate a anului viitor efectivul de personal al companiei să scadă cu 15-30%. „Ne dorim să lucrăm în proporție de 60-70% cu angajaţi proprii, care să acopere volumul din timpul anului, iar la parteneri să apelăm în perioadele de vârf de activitate. Astfel încât să avem flexibilitate pentru a ajusta dimensiunea forţei de muncă.”

În ultimele luni, compania a înregistrat o fluctuaţie mai mică de personal, existând pe piaţă şi disponibilitatea refugiaţilor din Ucraina. „Aici a ajutat atât fluxul de imigranţi, dar şi faptul că muncitorii din România au început să preţuiască mai mult locurile de muncă, așa că nu mai există presiunea mare pe personal din trecut.”

Deși compania investeşte constant în retehnologizare, forţa de muncă rămâne mai eficientă decât echipamentele sofisticate. „Încă există un dezechilibru, o balanţă înclinată în favoarea procesării tradiţionale a mărfii. Probabil că în 20-30 de ani tehnologia va deveni mai ieftină, iar forţa de muncă se va scumpi. Dar în prezent, tehnologiile nu sunt eficiente din punct de vedere economic pentru activitatea noastră, mai ales că nu suntem o unitate de producţie cu marfă standard care să se preteze la automatizare.”

Criza va mai „cerne“ piața

Quehenberger Logistics a fost creată în 2009, an în care condițiile pieței au fost, de asemenea, dificile. Cu toate acestea, compania a reușit să ajungă în topul companiilor de logistică. „Există oportunităţi şi în condiţiile actuale de piaţă. Acum va fi greu pentru toată lumea să supravieţuiască, dar cei care nu vor reuşi vor lăsa locul liber pentru cei care vor putea să meargă înainte. Nu cred că se va schimba drastic piaţa de logistică, dar vor exista anumite repercusiuni ale acestei perioade tulburi. Sunt mii de firme înregistrate cu acest tip de activitate, dar jucători importanţi nu sunt mai mult de 20. Probabil că o parte din companii se vor reorienta.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut