Creșterea puternică a comerțului online a influențat pozitiv furnizorii de soluții de depozitare, care, în ciuda dificultăților de pe piață, au reușit să înregistreze creșteri importante anul acesta. Este și cazul STAMH System, care a depășit cifrele de anul trecut, fără a modifica prețurile pentru ofertele deja agreate, ca urmare a scumpirii materiei prime. Specialiștii companiei au implementat mai multe soluții complexe anul acesta, iar una dintre ele nu numai că a îmbinat un cumul de tipuri diferite de rafturi, ci a necesitat şi materii prime ce au depășit capacitatea a 85 de camioane complete.

Despre provocările pieţei în noul context pandemic şi despre nevoia companiilor de tehnologizare şi retehnologizare a depozitelor logistice, am discutat cu Mihai David, Administrator al STAMH Systems.

Cum au evoluat vânzările de sisteme de depozitare anul acesta pentru STAMH?

2021 este un an profitabil pentru STAMH Systems, dovedit de faptul că în prima jumătate am atins și chiar depășit cifrele aferente lui 2020. Suntem o companie tânără, în continuă creștere și încă nu am ajuns la un grad de plafonare, motiv pentru care 2021 este un an în care am adus oameni noi în companie, am contractat o locație mai mare pentru birouri și am explorat zone și produse noi.

–  Există vreo diferență între tipul de sisteme de depozitare solicitate anul acesta față de 2020?

Comparativ cu solicitările primite până acum pentru sisteme standard de depozitare a paleților, anul acesta am înregistrat o creștere a cererilor pentru sistemele de rafturi destinate operațiilor de picking comenzi, în special datorită impactului pe care îl are dezvoltarea uriașă a comerțului online.

În plus, deschiderea clienților finali către comerțul online a dus la eliminarea parțială a intermediarilor din lanțul de aprovizionare. Este cazul marilor lanțuri de magazine, care nu au mai înregistrat cereri spectaculoase pe anumite categorii de produse, renunțând la colaboratorii terți, 3PL.

Astfel, cererile pentru sisteme de picking au venit direct de la distribuitorul final al produselor, iar soluțiile oferite în acest caz au trebuit să fie mult mai specifice, customizate pe aplicatie și tip de produs. Ori până acum, conform cererilor pe care le primeam de la companiile 3PL, se trimiteau oferte generale potrivite pentru orice tip de marfă.

–  Cele mai multe cereri au fost pentru utilarea depozitelor noi sau pentru reechiparea celor existente?

Majoritatea sistemelor de depozitare comandate anul acesta au fost pentru utilarea depozitelor noi, însă am primit și cereri pentru reechiparea unor depozite de la clienții existenți dar și de la companii cu care nu am mai colaborat înainte, ca urmare a recomandărilor primite de la partenerii noștri. Cererile de relocare au vizat îmbunătățirea eficienței volumului de marfă manipulată. Aici s-au avut în vedere depozite mai înalte, renunțarea la rafturile vechi și achiziționarea de sisteme noi. Este bine de menționat faptul că, în general, rafturile second-hand au un risc de siguranță în exploatare, care nu poate fi evaluat în mod știintific/ingineresc.

– Care a fost cel mai complex proiect implementat anul acesta?

Unul dintre cele mai complexe proiecte implementate pe plan local este cel de rafturi statice pentru un distribuitor de încălțăminte (ce activează în comerțul electronic). În acest caz, complexitatea a constat nu atât în magnitudinea proiectului, cantitatea materialelor livrate depășind capacitatea a 85 de camioane complete, cât în faptul că proiectul a reprezentat o sumă de soluții, un cumul de tipuri diferite de rafturi: platforma mezanin parter + 3, sistem de picking pentru produse și platformă construită pe structură de rafturi clasice, proiectul îmbinând elemente standard pentru aplicații diferite. Specialiștii noștri au făcut calcule complexe de compatibilitate pentru a asigura posibilitatea deplasării pe cele trei nivele cu cărucioare de picking.

Din gama soluțiilor dinamice oferite de compania noastră putem menționa un alt proiect cu un grad ridicat de complexitate: sistemul de conveioare implementat la unul dintre cei mai mari furnizori de hârtie tissue și produse din hârtie. În acest caz, preluarea paleților cu produse finite de pe linia automatizată de producție este făcută cu ajutorul unui sistem tip conveior. Paleții sunt trecuți printr-un sistem de verificare și apoi ridicați de un sistem tip lift pe deasupra unei zone de acces pentru camioane. Ulterior, sistemul distribuie marfa în două depozite diferite sau o transferă direct pe sistemul de pregătire – buffer de expediție, de unde marfa este distribuită prin intermediul unui sistem shuttle direct pe raftul gravitațional din dreptul fiecărei porți de încărcare. Întregul sistem este controlat de un software VLC, care a fost armonizat cu sistemul WMS existent în aplicația clientului.

– Cum au evoluat prețurile materiilor prime pentru rafturi anul acesta și în ce măsură ați transferat aceste costuri suplimentare către clienți?

Datorită unei bune comunicări pe care o avem cu Stow – grupul Avery, nu am fost luați prin surprindere de creșterile explozive ale costului materiei prime. În plus, am putut face rezervări pentru anumite comenzi și efectua o precomandă a materiei prime, astfel încât impactul asupra clienților noștri să fie cât mai redus.
Așadar, nu a fost cazul să transferam costurile suplimentare către clienții cu care agreasem deja ofertele. Am onorat comenzile pe care le aveam la costul agreat inițial.

– Cum a evoluat perioada de implementare a unui proiect, având în vedere lipsa actuală a materiei prime?

Până acum nu am avut modificări ale perioadei de implementare a proiectelor din cauza lipsei materiei prime, deoarece contractele pe care Avery/STOW/STAMH le are cu furnizorii sunt bazate pe o relație de lungă durată, astfel încât beneficiem de parteneriate solide. Furnizorii noștri sunt partenerii noștri!

– Ați observat o tendință în rândul clienților de a solicita sisteme de rafturi second-hand? În ce situații?

Această tendință a existat întotdeauna. În general, sunt companii care își retehnologizează zona de logistică din cadrul sediului central sau al zonelor de producție și trimit către filiale rafturile existente. În acest tip de proiecte, costurile principale de implementare se rezumă la cele de dezasamblare, transport și reasamblare, care sunt mai reduse decât cele pentru sistemele noi.

– Cum vă așteptați să evolueze cererea la sfârşit de an?

Ca și până acum, spre sfârșit de an vor exista proiecte de investiții amânate, fonduri bugetate care trebuie cheltuite până la 31 decembrie. În plus, presiunea tot mai mare pusă pe companiile 3PL și lipsa spațiului de depozitare a acestora a condus la un curent din ce în ce mai pronunțat în rândul utilizatorilor finali de a-și construi propriul spațiu de logistică. În cea mai mare parte, construcția acestor depozite se apropie de finalizare, deci ne așteptăm la o evoluție foarte dinamică în ceea ce privește solicitările din partea clienților pentru dotarea acestor depozite.

 

 

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut