Lipsa semiconductorilor pune în dificultate nu numai producția de autoturisme, ci o încetineşte dramatic şi pe cea a camioanelor. În ultimele zile, Volvo Trucks a anunțat că a decis să introducă „zile libere în toate liniile sale de producție”. Mai precis, în următorul trimestru întreruperea va varia între două și patru săptămâni, cu consecințe în livrările vehiculelor. Volkswagen a anunțat, de asemenea, limitarea producției în toamnă din cauza lipsei cipurilor, iar Ford a programat oprirea producției pentru o săptămână pe liniile pe care sunt asamblate pick-up-urile F-150. General Motors a suspendat producția timp de o săptămână la trei fabrici de camioane din America de Nord, în timp ce Nissan a oprit producția pentru două săptămâni la o fabrică din Tennessee. Toyota chiar a cuantificat contracția din septembrie la 40%. Mai mult, toate acestea au loc într-un moment de piață extrem de favorabil, cu o cerere puternică de vehicule. În consecință, dificultatea de a obține vehicule noi într-un interval scurt de timp provoacă o creștere de aproximativ 15% a prețurilor vehiculelor second-hand, cu vârfuri pe unele piețe și segmente mult mai mari.

În spatele acestei probleme se află un amestec de cauze. Primul factor care trebuie luat în considerare este valoarea și greutatea microcipurilor de pe un vehicul. Dacă în urmă cu 20 de ani, setul acestor componente dintr-o mașină valora în jur de 120 de euro, acum cifrele se înmulţesc cu cinci, iar în următorii câțiva ani cu mai mult, deoarece vor fi folosite şi la alte sisteme și accesorii pentru vehicule. Problema este că, atunci când piața auto s-a oprit în primăvara lui 2020, toți producătorii de microcipuri s-au orientat către cealaltă mare piață însetată de aceleași componente, cea a produselor electronice de larg consum.

Iar dacă mai sunt şi situaţii influenţate de pandemie, precum s-a întâmplat în ultimele săptămâni, când una dintre principalele locaţii de producție ale Infineon german, din Malaezia, a închis din cauza unui focar de Covid-19, atunci echilibrul precar al sistemului se pierde. La fel, în urmă cu câteva zile s-a închis și terminalul Ningbo, al treilea cel mai mare port din lume, provocând o nouă întârziere a transporturilor și încă o creștere a prețurilor în transportul containerelor. Și, în mod inevitabil, există și semiconductori rămaşi în interiorul containerelor blocate.

O linie de salvare la nivel mondial pare a fi Taiwan, singura țară în care producția a înregistrat o creștere reală în ultimele câteva luni. De asemenea, anunțul Bosch că a finalizat fabrica de microcipuri din Dresda cu șase luni înainte și, prin urmare, este în măsură să livreze primele provizii până în septembrie pare mult mai concret.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut