Polonezii aleg din ce în ce mai des să facă de acasă cumpărăturile. Chiar şi după încheierea pandemiei, aceştia își declară disponibilitatea de a folosi canalele de vânzare online. Asta este o veste bună pentru industria de curierat, care a înregistrat o creștere a cererii pentru serviciile sale în timpul restricțiilor pandemice. Cu toate acestea, situaţia nu a salvat-o de problema datoriilor tot mai mari.

Potrivit Registrului Debitorilor BIG InfoMonitor, în cursul anului, datoria companiilor de curierat a crescut cu 5,7 milioane PLN (1,2 milioane euro), până la 67,4 milioane PLN (14,2 milioane euro). Mai exact, fiecare a zecea companie din această industrie are probleme cu plățile la timp.

Arieratele restante ale companiilor de curierat, față de furnizori sau de băncile și instituțiile de leasing care le finanțează cresc în fiecare an, în ciuda boom-ului cumpărăturilor online, observat încă de la începutul pandemiei. În 2022, potrivit Truck Focus, acestea au depășit 67 milioane PLN (14 milioane EUR), față de 57 milioane PLN (12 milioane EUR) în urmă cu doi ani și 45,5 milioane PLN (9,6 milioane EUR) la sfârșitul lui 2019.

„Popularitatea tot mai mare a acestui tip de servicii înseamnă că noi jucători ajung rapid pe piață. În 3,5 ani, numărul companiilor de curierat active a crescut cu peste 60%, la aproximativ 7.000, dar nu orice întreprindere se descurcă bine imediat, de unde rezultă restanțe tot mai mari și o scară largă a problemelor cu plățile la timp în această industrie. Pe segmentul de curierat, 10% din companii nu își achită obligațiile la timp. Cel mai adesea, problemele sunt cauzate de entități mici, așa cum demonstrează şi arieratele medii relativ mici pe debitor, de 44.200 PLN (9.300 EUR)”, comentează Sławomir Grzelczak, președintele BIG InfoMonitor. Companiile de curierat din provincie au cel mai adesea probleme cu plata la timp a facturilor și a ratelor de împrumut.

Potrivit Oficiului de Comunicații Electronice, anul trecut a fost extrem de favorabil pentru industria de curierat poloneză, fiind livrate zilnic până la 2 milioane de colete. În 2021, curierii au rămas pe valul tendinței de cumpărare pandemice și nu există niciun semn că acest lucru se va schimba în viitorul apropiat. Însă 2022, în ciuda creșterilor prognozate ale popularității vânzărilor online, a adus o încetinire. Potrivit Oficiului Central de Statistică, scăderea ponderii e-commerce în comerțul din Polonia a afectat companiile specializate în vânzarea de textile, îmbrăcăminte și încălțăminte precum și mobilă, electronice și electrocasnice. În plus, profitabilitatea curierilor a scăzut pe măsură ce prețurile au crescut brusc. Scumpirea combustibilului, energiei, chiriei spațiului de depozitare sau a ratelor de leasing a făcut ca nici măcar menținerea cifrei de afaceri la un nivel ridicat să nu fie capabilă să salveze furnizorii de dificultăți financiare. Nu ajută nici faptul că firmele care folosesc serviciile de curierat se luptă cu probleme similare, încheind o spirală de datorii în sectorul de curierat.

Cel mai recent studiu trimestrial Skaner SME, arată că T3 2022 a adus o creștere a plăților restante cu peste 30 și 60 de zile. În prezent, de peste o lună, 50,8% dintre facturi îşi așteaptă plățile.

Potrivit analiștilor, anii următori nu vor face decât să consolideze poziția vânzărilor online în comerțul din Polonia, chiar și în ciuda colapsului brusc din 2022. Situația economică dificilă și războiul din Ucraina au dus la scăderi semnificative ale e-commerce în întreaga lume, Europa având până la 13% reducere. „Companiile de curierat au nevoie de clienți prosperi în portofoliu, rezistenți la schimbările economice bruște, care să le permită să mențină lichiditatea financiară.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut