Comisia Europeană a prezentat un document care conține liniile directoare pentru detașarea șoferilor incluse în Pachetul Mobilitate, cu exemple și explicații. Documentul CE ilustrează aplicarea regulilor pentru 15 scenarii diferite de transport de mărfuri:

– transport bilateral (3 scenarii)

– trafic de tranzit (1 scenariu)

– trafic inclusiv curse pe gol (4 scenarii)

– transport încrucișat (6 scenarii)

– transport prin cabotaj (1 scenariu).

Vă prezentăm mai jos cele şase scenarii privind transportul cross-trade. Versiunea completă în limba engleză poate fi găsită în documentul publicat pe site-ul oficial al Comisiei Europene.

Din Directiva (UE) 2020/1057 rezultă că transportul încrucișat (comerț cross-trade) face obiectul unor noi norme privind detașarea șoferilor.

Scenariul 1: comerț încrucișat între două tranzacții bilaterale

Un șofer care lucrează pentru o companie stabilită în Portugalia transportă mărfuri de la Lisabona (Portugalia) la Marsilia (Franța). Șoferul descarcă mărfuri în Marsilia. În Marsilia, încarcă un camion plin de mărfuri și îl descarcă la Berlin (Germania). La Berlin, încarcă un camion plin de mărfuri și le descarcă în Porto (Portugalia).

Comentariu CE: șoferul a efectuat două operațiuni bilaterale separate (una din Portugalia la Marsilia, cealaltă din Germania în Portugalia). Aceste transporturi nu sunt supuse regulilor privind călătoriile de afaceri. Totuși, operațiunea de încărcare a mărfurilor în Franța și de descărcare a acestora în Germania este o operațiune de comerț încrucișat care nu implică niciuna dintre cele două tranzacții bilaterale. Astfel, șoferul este considerat detașat în Franța de îndată ce începe deplasarea către locul de încărcare a mărfurilor. Misiunea în Franța se încheie atunci când șoferul părăsește teritoriul acestei țări. Ulterior, șoferul este considerat detașat în Germania din momentul intrării pe teritoriul său până când mărfurile sunt descărcate în acel stat membru.

Scenariul 2: comerț cross-trade între operațiunea bilaterală și cursa pe gol

Un șofer care lucrează pentru o companie stabilită în Portugalia încarcă un camion cu mărfuri în Lisabona (Portugalia) și călătorește la Berlin (Germania) unde mărfurile sunt descărcate. La Berlin, încarcă alte mărfuri și le descarcă în Madrid, Spania. Șoferul conduce apoi pe gol din Madrid înapoi în Portugalia.

Comentariu CE: șoferul a făcut o călătorie dus-întors din Portugalia în Germania, o călătorie încrucișată din Germania în Spania și o călătorie dus-întors fără încărcătură din Spania înapoi în Portugalia. Șoferul este considerat detașat în Germania, iar apoi în Spania, de îndată ce începe deplasarea către locul de încărcare a mărfurilor și până la descărcarea acestora în Spania. Călătoria de întoarcere fără marfă prin teritoriul Spaniei nu este considerată o călătorie de afaceri. De asemenea, șoferul nu este considerat a fi detașat în Franța, pe care o traversează în timpul unei călătorii dus-întors din Portugalia în Germania și în timpul unei operațiuni comerciale încrucișate din Germania în Spania.

„Un șofer nu este supus regulilor de detașare dacă, în contextul unui transport dus-întors în desfășurare, efectuează și o operațiune de cross-trade de încărcare și/sau descărcare în statul membru sau țara terță pe care o traversează, cu condiția ca șoferul să nu încarce mărfurile și să nu le descarce în același stat membru”, notează Biroul de presă al Comisiei Europene.

Scenariul 3: două transporturi bilaterale cu două operațiuni de comerț cross-trade (1+1)

Un șofer care lucrează pentru o companie cu sediul în Lituania încarcă o jumătate de camion de mărfuri în Vilnius, Lituania, pentru livrare la Barcelona, Spania. Șoferul oprește la Berlin (Germania) și încarcă încă o jumătate de camion cu alte mărfuri. Apoi merge la Bruxelles (Belgia) și descarcă mărfurile încărcate la Berlin (Germania). După aceea, șoferul continuă călătoria și descarcă mărfurile încărcate în Vilnius în Barcelona. Pentru o operațiune în sens invers, un șofer încarcă un camion plin de mărfuri în Barcelona. Șoferul se oprește la Bruxelles pentru a descărca jumătate din marfă. Apoi continuă spre Vilnius pentru a descărca încărcătura rămasă.

Comentariu CE: Șoferul a efectuat două transporturi bilaterale cu o operațiune suplimentară de încărcare și/sau descărcare (comerț încrucișat) în timpul fiecărei operațiuni bilaterale. Prima operațiune bilaterală a fost efectuată din Lituania în Spania, cu o operațiune suplimentară (adică încărcarea mărfurilor în Germania și descărcarea lor în Belgia). Cea de-a doua operațiune (inversă) a fost efectuată din Spania în Lituania, tot cu o operațiune suplimentară (adică încărcarea mărfurilor în Spania și descărcarea unei părți a acesteia în Belgia). Șoferul nu a fost supus regulilor detașării pe toată durata călătoriei.

De menționat că o operațiune suplimentară (exceptată), care nu este supusă regulilor de detașare, poate include:

– o acţiune de încărcare;

– o acţiune de descărcare;

– o acţiune de încărcare și descărcare

menționate la articolul 1.3 din Directiva (UE) 2020/1057.

Scenariul 4: un transport dus-întors cu două operațiuni comerciale încrucișate (0+2)

Un șofer care lucrează pentru o companie stabilită în Lituania încarcă un camion plin cu mărfuri în Vilnius și le livrează la Madrid, Spania. Apoi încarcă un camion cu mărfuri în Madrid. Șoferul oprește la Bruxelles (Belgia) pentru a descărca un sfert din aceste mărfuri, apoi merge la Berlin (Germania) și descarcă un sfert din marfă. Apoi se îndreaptă spre Vilnius pentru a descărca jumătatea rămasă din mărfuri.

Comentariu CE: Șoferul a efectuat două transporturi dus-întors cu două operațiuni suplimentare de comerț încrucișat în timpul operațiunii bilaterale de întoarcere. Pe tot parcursul călătoriei, șoferul nu a fost supus regulilor de detașare.

Scenariul 5: un transport dus-întors cu două operațiuni comerciale încrucișate (0+2)

Un șofer care lucrează pentru o companie stabilită în Lituania încarcă un camion cu mărfuri în Vilnius și le livrează la Barcelona, Spania. Șoferul încarcă jumătate din camion cu mărfuri în Barcelona, apoi se oprește la Lyon (Franța) și încarcă cealaltă jumătate din camion cu un alt tip de marfă. Apoi călătorește la Bruxelles (Belgia) și descarcă mărfurile încărcate la Lyon. În continuare, șoferul se deplasează la Berlin (Germania), unde încarcă jumătate din camion cu alte mărfuri, care sunt apoi descărcate la Varșovia (Polonia). În cele din urmă, șoferul se deplasează la Vilnius, unde descarcă marfa încărcată în Barcelona.

Comentariu CE: Șoferul a efectuat două deplasări dus-întors cu două operațiuni suplimentare, fiecare dintre acestea constând în încărcare și descărcare de mărfuri (cross-trade), în timpul călătoriei bilaterale. Pe tot parcursul călătoriei, șoferul nu a fost supus regulilor de detașare.

Scenariul 6: transport bilateral cu un comerț cross-trade exceptat și unul neexceptat

Un șofer care lucrează pentru o companie lituaniană încarcă o jumătate de camion cu mărfuri în Vilnius pentru a le duce la Madrid, Spania. În timpul cursei către Madrid, șoferul oprește la Varșovia (Polonia) pentru a încărca jumătate din camion cu alte mărfuri și a le livra la Berlin (Germania). După ce a descărcat mărfuri din Varșovia la Berlin, șoferul încarcă jumătate din camion cu alte mărfuri la Berlin și le descarcă la Bruxelles (Belgia). După aceea, șoferul se îndreaptă spre Madrid și descarcă marfa încărcată la Vilnius.

Comentariu CE: Șoferul a efectuat un transport bilateral (din Lituania în Spania) și două operațiuni suplimentare de încărcare și descărcare (comerț încrucișat) în timpul acestui transport dus-întors. La prima operațiune suplimentară, încărcarea mărfurilor în Polonia și descărcarea acestora în Germania, șoferul nu este supus regulilor de detașare, în timp ce a doua operațiune suplimentară, încărcarea mărfurilor în Germania și descărcarea lor în Belgia, este supusă regulilor de detașare. Acest lucru se datorează faptului că șoferul a folosit deja oportunitatea pentru o activitate suplimentară scutită de încărcare și descărcare.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare