După sancțiunile impuse Rusiei, Georgia a devenit o rută importantă pentru produsele care vin din China în Europa. Acest lucru a general și venituri în continuă creștere pentru industria de transport de aici. Astfel, industria feroviară din Georgia, care până de curând era în pierdere, a ajuns anul trecut la un profit de 52 milioane de lari (16,7 milioane euro), iar în primul trimestru al acestui an la 23 de milioane de lari (7,4 milioane euro). De asemenea, până la finalul anului ar putea ajunge la alte cifre record.

Infrastructura georgiană nu era pregătită pentru un astfel de aflux de marfă, spun experții. Șeful departamentului de logistică la Geo Gulf Trans, Giorgi Dzhakhaya, a explicat că trenurile georgiene transportă cel mai mare număr de mărfuri din statele Asiei Centrale și din Kazahstan prin porturile Mării Negre. „După începutul războiului, volumul mărfurilor transportate pe calea ferată aproape s-a dublat. Mărfurile care erau transportate prin porturile rusești către Europa au dispărut, deoarece asigurătorii refuză să asigure mărfurile care trec prin Rusia. După închiderea navigației, toate aceste mărfuri au trecut prin coridorul nostru, dar Georgia s-a dovedit a fi nepregătită pentru un astfel de aflux – stațiile Batumi și Poti, precum și toate stațiile din apropiere, sunt pline de marfă – în principal păcură din Kazahstan, zinc și oțel laminat – în așteptarea descărcării. De asemenea, pentru prima dată, grâul kazah a trecut prin porturile Mării Negre. Se așteaptă şi sosirea cărbunelui kazah.”

În același timp, expertului spune că autostrada Baku-Tbilisi-Kars, recent pusă în funcțiune, a jucat un rol important pentru cea mai mare parte a traficului de containere. „Aceste mărfuri, majoritatea în containere, ajung la Akhalkalaki, unde sunt transferate pe ecartamentul european, apoi transportate la Mersin și mai departe în Europa. Un număr mare de containere chineze sunt transportate prin portul Poti cu feribotul către Europa.”

La nivel maxim a ajuns și traficul de mărfuri terestre pe coridorul de tranzit. În mai, în țară au fost prelucrate 41.307 de camioane. La fel au ajuns și veniturile din folosirea drumurilor, care au depășit 8,26 milioane de lari (2,6 milioane de euro) în doar o lună.

Guvernul georgian a majorat tariful pentru mii de remorci de tranzit care trec granița. Dacă până acum, fiecare remorcă plătea 200 de lari (64,25 EUR), din 20 iunie taxa de drum costă 350 de lari (circa 112 EUR). Astfel, Georgia își va crește veniturile din coridorul de transport cu zeci de milioane de lari.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut