Într-o analiză recentă, Fraunhofer ISI a observat că acționările electrice cu baterii vor predomina în curând în aplicațiile grele din sectorul vehiculelor comerciale și că pilele de combustie vor rămâne o aplicație de nișă. Factorul decisiv pentru trecerea la vehiculele electrice cu baterie este avantajul costului energiei în comparație cu hidrogenul și motorina.

O lucrare pe acest subiect este publicată în Nature Electronics, după cum precizează Green Car Congress. „Electricitatea și hidrogenul sunt cei doi purtători de energie cheie pentru un viitor cu emisii scăzute de carbon. Dacă hidrogenul va juca un rol vital în industrie şi transport maritim, iar combustibilii sintetici în aviație, în ceea ce priveşte transportul rutier ar trebui să ne concentrăm pe vehiculele electrice cu baterie atât în transportul de pasageri, cât și în cel de marfă.”

În traficul de camioane, în special pe rutele pe distanțe lungi, camioanele electrice pure vor fi în cele mai multe cazuri soluția mai ieftină și mai ecologică. Acest lucru se datorează faptului că vehiculele cu hidrogen au un dezavantaj decisiv: doar aproximativ un sfert din energia de ieșire se transferă în unitate, în vreme ce trei sferturi se pierde în procesul de conversie. La camionul electric, raportul este inversat. „Suntem mulțumiți de claritatea rezultatului analizei, chiar dacă nu ne surprinde. Acesta confirmă încă o dată strategia Grupului Traton de a se concentra pe acționările electrice cu baterii pentru vehiculele comerciale”, subliniază Catharina Modahl-Nilsson, director tehnic al Grupului Traton. În plus, cantitatea așteptată de hidrogen verde este limitată, chiar și în cazul importurilor pe scară largă și ar trebui astfel să fie disponibilă pentru industriile bogate în energie, așa cum rezumă și studiul actual Fraunhofer. Doar cererea din partea industriei europene, de exemplu a fabricilor de oțel, depășește cu mult capacitatea totală de producție de hidrogen verde planificată în prezent în UE pentru 2030.

Avantajul costului energetic al camioanelor electrice cu baterie este cheia unei treceri rapide la camioanele electrice, deoarece costurile cu combustibilul și energia reprezintă cea mai mare parte din costul total de proprietate (TCO) pentru vehiculele comerciale utilizate intens. Acestea depășesc de multe ori costurile de achiziție. Cu cât vehiculele sunt utilizate mai bine, cu atât sunt utilizate mai intens, mai lung și mai regulat, cu atât avantajul camioanelor electrice devine mai mare.

În ansamblu, un camion electric tipic din Europa este probabil să fie înaintea unui camion diesel convențional în ceea ce privește costurile totale încă din 2025. Însă acest lucru necesită o infrastructură de încărcare rapidă la nivelul întregii zone, proiectată în Europa pentru pauza de 45 de minute a șoferului. Acum este nevoie de sprijin politic pentru a obține rapid economii masive de CO2 cu această tehnologie. De aceea, dezvoltarea unei rețele de încărcare de înaltă performanță pentru camioanele electrice trebuie promovată cu promptitudine.

Catharina Modahl-Nilsson consideră că un impuls pentru o schimbare rapidă ar putea fi găsit în stimulente pentru operatorii de camioane electrice cu baterie. Aici, de exemplu, ar fi posibile excepții de la interdicția de a conduce duminica sau de a face posibilă logistica de noapte. „Pentru Grupul Traton, eficiența ridicată a costurilor camioanelor electrice pe distanțe lungi este cea mai importantă pârghie pentru un viitor fără emisii. Ne așteptăm ca până în 2030, până la 50% din noile noastre vânzări în transportul pe distanțe lungi să fie electrice cu baterii, cu condiția ca infrastructura de încărcare să fie instalată. Acest lucru nu este probabil să eșueze din cauza rezistenței rețelelor electrice, pentru că vehiculele se încarcă în principal la prânz și noaptea, când cererea și prețurile sunt deosebit de scăzute”, remarcă Andreas Kammel, responsabil pentru strategia privind vehiculele alternative și conducerea autonomă la Traton.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare