Transportul rutier european de marfă este din ce în ce mai scump pentru clienți, astfel că tarifele au crescut și în primul trimestru din 2022. Potrivit sondajului realizat de Upply, Transport Intelligence și IRU, tariful mediu european de transport rutier de marfă este majorat cu 4,3 puncte față de ultimul trimestru din 2021 și cu 7,5 puncte față de trimestrul similar al anului trecut. Cauzele sunt creșterea costurilor – în primul rând cu motorina, care s-a scumpit cu 52,7% anual –, deficitul de șoferi, dezechilibrul dintre cerere și ofertă, noile reguli europene privind transportul internațional și războiul din Ucraina. Toate acestea au dus la al șaptelea trimestru consecutiv de creștere.

Potrivit analiștilor, această situaţie va continua pe tot parcursul lui 2022, „întrucât volatilitatea inflației și consecințele războiului din Ucraina vor continua să majoreze costurile, chiar dacă, odată cu apariția inflației, cererea globală ar putea scădea, ameliorând presiunea crescută asupra tarifelor”. Mai mult, războiul din Ucraina a agravat deficitul de șoferi, reducând numărul de vehicule disponibile și crescând salariile și, prin urmare, costurile transportatorilor. IRU estimează că, la sfârșitul lui 2021, înainte de conflictul Rusia-Ucraina, peste 425.000 de posturi de șofer de camion erau neocupate în Europa, din care 80.000 sunt în Polonia și 10.000 în Lituania.

În plus, multe sancțiuni și restricții impuse reciproc au redus semnificativ gama de mărfuri disponibile pentru transport în ambele direcții.

Limitările tranzitului și potențiala amenințare cu închiderea punctelor de trecere a frontierei (de exemplu, interdicția de intrare a operatorilor ruși și bieloruși în UE discutată în CE) pot duce la o scădere istorică a curselor cu încărcătură, ceea ce înseamnă că piața are nevoie de mai puțini operatori, vehicule și șoferi. Conform statisticilor de trecere a frontierei din Polonia, România, Ungaria, Lituania și Estonia, la sfârșitul lunii martie,

a fost o scădere cu 50% a numărului de camioane care treceau granița Europa-Rusia și Europa-Ucraina față de începutul conflictului. Drept urmare, deficitul de șoferi din Europa ar putea să nu crească.

Cu toate acestea, dacă firmele europene au camioane (deținute sau în leasing pe termen lung), acestea trebuie să circule pentru a obține profit sau cel puțin pentru a acoperi costurile și, prin urmare, vor trebui redirecționate către alte rute sau piețe pentru a evita eșecul. Fie pot găsi oportunități în cadrul pieței interne europene și/sau își pot diversifica operațiunile către alte piețe internaționale (cum ar fi Turcia). În primul caz, ar putea atenua actuala lipsă de capacitate de transport cauzată de cererea crescută de după pandemie. Pe termen lung, odată ce cererea se stabilizează, piața europeană poate oferi puțin spațiu pentru noii veniți. Un număr de companii ar putea reuși, caz în care vor avea nevoie de șoferi, în timp ce altele pot eșua, iar șoferii lor vor fi disponibili pentru a acoperi decalajul preexistent al șoferilor de camion.

În ceea ce privește noile reguli din transportul internațional implementate de Pachetul de Mobilitate 1, se pare că deocamdată impactul lor asupra creșterii costurilor este limitat, deoarece 22 de țări din UE amână implementarea. Impactul va fi, prin urmare, mai bine definit în trimestrele următoare.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut