Premierul bavarez Markus Söder pledează pentru taxe mai mari pentru camioane și mai mult transport feroviar. Pentru Tirol, schimbarea a fost complet neașteptată și a provocat o mare bucurie: premierul se pare că vrea o revoluție la pasul Brenner. Nu numai că cere taxe mai mari pentru camioane, ci și mai multe mărfuri care să fie transferate pe calea ferată. Acest lucru reiese dintr-o scrisoare a liderului CSU către ministrul Transporturilor, Volker Wissing (FDP).

Ar putea exista suprataxe de până la 50% și o diferențiere în funcție de emisiile de CO2 pe tronsoane de drum intens utilizate, susține Markus Söder, referindu-se la o versiune preliminară a noii directive privind eurovigneta aprobată de Consiliul UE. „Guvernul federal trebuie să-și epuizeze propriile posibilități aici, dar și să sprijine Austria în ajustarea tarifelor de taxare într-un cadru rezonabil, astfel încât să fie evitat traficul de lungă distanță alternativ anterior pe ruta Brenner”, explică bavarezul.

Tarifele reduse au încurajat camioanele din Olanda și vestul Germaniei să aleagă o ocolire lungă prin Pasul Brenner, în defavoarea rutei mult mai scurte Gotthard, exercitând presiune asupra traversării și pe autostrăzile deja intens circulate din Bavaria. Acum, noul guvern de la Berlin ar trebui să sprijine Austria în creșterea tarifelor de drum. Pe de altă parte, cele două asociații de transport bavareze LBS și LBT afirmă că rezolvarea problemelor legate de traficul transalpin de marfă pe ruta Brenner prin majorări de taxe este înșelătoare. Companiile de transport sunt descurajate şi de procedurile vamale complexe prin Elveția, ţară non-UE. „Din punct de vedere al industriei, trebuie găsită o soluție globală pentru tranzitul alpin pe ruta Brenner”, solicită LBS și LBT într-un document comun.

Scrisoarea lui Söder face însă să pară că disputa dintre Bavaria și statul austriac Tirol, care insistă asupra reducerii traficului, a fost rezolvată peste noapte. La mijlocul lui ianuarie, retragerea de iarnă a CSU a cerut Comisiei UE să depună o plângere la Curtea Europeană de Justiție împotriva operațiunilor de manipulare a blocului tirolez. Potrivit Foro Transporte Profesional, acest lucru încă există, dar este atenuat semnificativ de fraza lui Söder: „Există înțelegerea între Tirol și Bavaria că trebuie să depună eforturi pentru a îmbunătăți situația de pe Brenner”. În acest scop, mai mult trafic trebuie transferat către căile ferate. Șeful CSU spune: „E nevoie de o capacitate suficient de puternică a infrastructurii feroviare şi de echipamente în sistemul european ETCS. În plus, guvernul federal ar trebui să-și revizuiască finanțarea transportului combinat și să exploateze mai multe oportunități pentru a face exploatarea terminalelor de transport combinat mai atractivă.”

Din punct de vedere bavarez, mingea se află și în terenul lui Wissing când vine vorba de accesul feroviar la Tunelul de bază Brenner. Ar trebui accelerate procedurile și proiectele de infrastructură planificate în așa fel încât să fie acceptate de populație. „La planificarea accesului nordic către Pasul Brenner trebuie garantată protecția peisajului și a zgomotului, în principal printr-un traseu subteran extins”, explică premierul.

Cu puțin timp înainte de intervenția lui Söder, fusese prezentat un studiu științific comandat de Tirol cu privire la traficul de deviere pe toate rutele de tranzit alpin. „Există numeroase călătorii cu camionul prin trecerile alpine din vestul Austriei, care ar avea o alternativă mai bună (rută mai scurtă, timp mai scurt, mai ieftin) decât Alpii elvețieni.”

Pe baza acestui fapt, aproximativ o cincime din toate camioanele de tranzit din Coridorul Brenner ar fi urmat o rută alternativă, care era cu peste 120 de km mai scurtă. Aproximativ 32% (857.200 de camioane) ar fi putut parcurge o rută cu peste 60 km mai scurtă în 2019. Dacă aceste ocoluri ar fi trecute teoretic la o alternativă mai scurtă, ar fi fost cu 28% mai puțin trafic de camioane pe Brenner și cu 12% în Tauern în 2019. Problema prea multor camioane pe Brenner ar putea fi transmisă elegant în Alpii elvețieni, cu o creștere de 144% pe Gotthard. Elveția, pe de altă parte, este pregătită să examineze noi oferte și stimulente în transportul combinat și, ori de câte ori Austria consideră necesar, să le implementeze de comun acord.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut