Când ratele de transport pentru containere între Asia și Europa depășeau 10.000 de dolari pentru un container de 40”, se spera că s-a atins pragul superior de la care va începe coborârea. Însă această barieră psihologică a fost spartă, Indicele Drewry World Container, publicat pe 24 iunie 2021, arătând că și cel de 11.000 de dolari a fost depăşit. În doar o săptămână, transportul mediu al unui container de 40” de la Shanghai la Genova a crescut cu 603 dolari, până la 11.448 de dolari. Într-un an, asta înseamnă o creștere de 540%. Mai grav, tariful de la Shanghai la Rotterdam a crescut în aceeași perioadă cu 779 de dolari, ajungând la 11.975 de dolari (+ 626%). Situaţia nu este mai bună nici pentru expeditorii americani care în ultima săptămână au văzut că tarifele de transport de marfă între Shanghai și Los Angeles au crescut de la 6.358 de dolari, la 8.548 de dolari per TEU, iar cele dintre Shanghai și coasta de est au niveluri europene (11.180 de dolari/TEU).
Acestea sunt valori medii, dar unele surse raportează că transporturile spot au atins 20.000 de dolari pe container din China în Europa de Nord, iar The Loadstar citează chiar și un caz de 32.000 de dolari/container, de la Shanghai la Los Angeles. Evident, acestea sunt valori extreme și deocamdată excepționale, care arată totuși nivelul de supraîncălzire a tarifelor de transport. Dar ar putea prezenta și o tendință, deoarece în vară cererea crește în general și, prin urmare, companiile de transport maritim ar putea aplica taxe suplimentare. Creșterea prețului petrolului agravează situația, afectând nu numai transportul maritim, ci și segmentul terestru.