Potrivit statisticilor prezentate de Ministerul Transporturilor din Spania, în primul trimestru al lui 2021 s-a observat o nouă creștere a costurilor, în principal din cauza scumpirii motorinei, a unei scăderi suplimentare a prețurilor și a unei redresări a activității în tone transportate.

Observatorul de costuri şi prețuri în transportul rutier de mărfuri a evidenţiat că, în ceea ce priveşte costurile de exploatare, în primul trimestru al anului s-a înregistrat o nouă creștere, așa cum s-a produs şi în trimestrul anterior, în principal din cauza majorării prețului motorinei, cu 7,7%. Astfel, costul unitar pe kilometru parcurs pentru un vehicul de marfă generală este stabilit la 1,09 €/km, producând o creștere medie a costului de 2,4%, cu +2,6% în cazul vehiculului frigorific și cu +0,9% în cazul autoutilitarei. În trimestrul menționat, combustibilul a câștigat mai multă greutate în costul/km (28,1% din costurile totale), depășit de salarii și indemnizații (34,8%). De fapt, motorina a fost cauza a 94% din creșterea costurilor de exploatare pentru transportul de marfă în trimestrul I.

În ceea ce privește prețurile primite de companiile de transport, în primul trimestru al anului 2021 s-a înregistrat o nouă scădere, deși ușoară, de 0,3%, dar există o creștere de 2,9% față de trimestrul anterior pentru transportul pe distanțe scurte și de 0,7 % pentru distanțe mai mari de 300 km.

În ceea ce privește activitatea desfășurată, s-a constatat o recuperare în activitatea companiilor de transport în primul trimestru al anului, în raport cu aceeași perioadă a lui 2020, dar trebuie luat în considerare faptul că sectorul a suferit o scădere semnificativă a activității în luna martie a anului trecut, din cauza pandemiei. Astfel, în primul trimestru, în ratele interanuale a existat o creștere a activității în tone transportate, de 4,4%, fiind semnificativă cea din transportul internațional (6,2%), urmată de transportul național pe distanțe lungi (4,3%).

Venituri mai mari cu 14,67% faţă de 2020, dar sub cele din 2019

În anul fiscal 2020, recesiunea economică cauzată de pandemie a generat pierderi fără precedent pentru companiile spaniole de transport, care au înregistrat o scădere a cifrelor de afaceri cu 17%. „Aceasta criză a provocat o scădere a fluxurilor de marfă, care a afectat finanțele operatorilor de transport și gestionarea resurselor umane ale acestora, iar unele chiar au intrat în faliment“, a spus Ramón Valdivia, director general al ASTIC.

În ciuda acestui important impact economic, la care se adaugă creșterea costului la combustibil și Brexitul, ale cărui noi reglementări și proceduri vamale au amplificat retururile pe gol, sectorul spaniol de transport rutier de mărfuri se așteaptă ca anul acesta să înregistreze venituri de aproximativ 40.900 milioane de euro, cu 14,67% mai mult decât în 2020. Totuși, cifra nu se ridică la nivelul din 2019, când s-a înregistrat o cifră de afaceri în acest sector de 41.500 de milioane de euro.

Circa 95% din mărfurile din Spania sunt transportate pe cale rutieră, ceea ce face ca această industrie, alcătuită din peste 100.000 de companii cu un total de 360.000 de vehicule, să contribuie la economia țării cu aproape 5% din PIB și jumătate de milion de oameni angajați.

Marcos Basante, președintele ASTIC, a enumerat câteva dintre provocările cu care se confruntă această industrie. „Dacă lipsa șoferilor profesioniști din țara noastră continuă să crească, în următorul deceniu vom pierde mai mult de o treime din forța noastră de muncă. Trebuie să remediem această problemă, precum și birocrația excesivă și presiunea reglementărilor care sufocă acest sector. De asemenea, trebuie să reușim să ștergem amenințarea viitoare cu privire la stabilirea prețurilor infrastructurii. Obiectivul nostru pe termen scurt este să ne asigurăm că fondurile alocate Spaniei, de peste 140.000 milioane de euro, vor susține și transportul rutier“.

În ceea ce privește lipsa acută de şoferi, un sondaj recent efectuat de IRU în rândul a 777 de companii de transport din 23 de țări relevă faptul că până în 2021 se așteaptă ca deficitul acestor profesioniști să crească cu 25% față de 2020. Spania este unul din statele în care va crește şi mai mult, cu 150%. „Acest lucru va avea consecințe negative, precum dificultăți operaționale, clienți nemulțumiți și costuri crescute, care pe termen lung vor avea impact asupra prețului final al produselor, lucru care se întâmplă deja în Marea Britanie după Brexit.“

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut