Contracția înregistrată în economia europeană şi dificultățile întâmpinate de șoferii de camion turci în obținerea vizei Schengen sunt invocate drept motivele principale ale scăderii densității de camioane de la granița Turciei cu UE.

În Kapikule, cea mai importantă poartă de ieșire a Turciei către UE, coada de camioane care până de curând avea o lungime de până la 40 km, pare că s-a topit din cauza contracției economiei europene şi a dificultăților întâmpinate de șoferii turci de camion în obținerea vizei Schengen, potrivit Lojiport.

Ponderea rutieră în exporturile Turciei către Europa depășește 50%, iar pe baza valorii, această rată este de peste 70%. Aproximativ 500.000 de călătorii cu camionul sunt efectuate anual din Turcia în Europa. În urmă cu două luni, o medie de 9.300 de camioane pe săptămână părăseau Kapikule către UE. Conform informațiilor Asociației Internaționale a Transportatorilor (UND), mai ales în ultimele săptămâni, acest număr a scăzut la 8.500. Cozile de la punctele de trecere a frontierei au provocat așteptări de până la 5 zile la ieșirile în UE, în vreme ce acum trecerea pe partea bulgară se face în 10 ore. O situație similară se experimentează și la alte porți de frontieră de Vest.

Ayşem Ulusoy, președintele Asociației Furnizorilor Internaționali de Servicii de Expediție și Logistică (UTIKAD), subliniază că există o încetinire a traficului rutier internațional atât pe partea de export, cât și pe cea de import. „Cu toate acestea, principala noastră preocupare sunt posibilele efecte ale problemei energetice, care se așteaptă să crească în Europa, asupra industriei. Această situație poate avea un efect de domino și poate afecta semnificativ logistica”, a spus el. Managerii altor companii de logistică au mai spus că există o contracție a pieței și că volumele de afaceri ale clienților existenți sunt în scădere.

Mehmet Serkan Erdem, Director General Turcia al companiei internaționale de logistică Rif Line, a spus că exista temerea că prima săptămână din septembrie dă semnale de recesiune. „Timpul trece liniștit în iulie și august în exporturi și deci în transporturi, însă întreaga piață aștepta cu nerăbdare septembrie. Din păcate, revenirea așteptată nu s-a întâmplat. Şi companiile din străinătate au aceeași îngrijorare.”

Deși a existat o scădere a transporturilor de export ale Turciei din cauza comenzilor în scădere ale UE, pe de altă parte, trimiterea încărcăturii actuale s-a transformat într-un calvar din cauza barierelor de viză. Există o firmă care păstrează 50 de camioane cu marfa lor în depozit pentru că șoferii nu au putut obține viză! Cetăţenii Turciei au avut mari dificultăţi în obţinerea vizelor Schengen atât în scopuri turistice, cât şi de afaceri din cauza războiului Rusia-Ucraina. În mod similar, au început problemele cu vizele pentru șoferii turci de camion, care primesc o programare după cel puţin 40 de zile, iar apoi rezultatul este așteptat mult mai mult decât înainte. Pe de altă parte, se precizează că mulți șoferi care au finalizat procesul de aplicare au fost respinși. Vicepreședintele UND, Fatih Şener, consideră că dificultățile în problema vizelor Schengen pentru șoferii turci au împiedicat comerțul atât al Turciei, cât și al UE. „Marea majoritate a mărfurilor de export transportate din Turcia către UE aparțin companiilor europene care produc în Turcia. Prin urmare, UE se împușcă în picior cu bariera de viză. Piloții și navigatorii nu trebuie să-și facă griji în privința vizelor, în timp ce nouă, ca transportatori rutieri, UE ne pune mai multe obstacole.”

Fatih Şener a declarat că ar trebui să se respecte reciprocitatea și, dacă este cazul, să se recurgă la practici netarifare pentru a soluționa problema vizelor Schengen.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut