Perspectivele privind volumele în comerțul mondial se întunecă. Cele mai recente prognoze ale Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) au inclus o reducere a ratei de creștere a comerțului cu mărfuri, așteptând o creștere a volumului de 3% în 2022 — în scădere față de prognoza anterioară de 4,7% — și de 3,4% în 2023.

Organizația atribuie acest lucru războiului, deoarece, în ciuda cotelor lor mici din comerțul și producția mondială, Rusia și Ucraina sunt furnizori cheie de bunuri esențiale, inclusiv alimente, energie și îngrășăminte. „Livrările de cereale prin porturile Mării Negre au fost deja oprite, cu potențiale consecințe grave pentru securitatea alimentară din țările sărace.”

Cu toate acestea, OMC admite că războiul din Ucraina „nu este singurul factor care cântărește asupra comerțului mondial”, deoarece „blocările din China pentru a preveni răspândirea Covid-19 perturbă din nou comerțul maritim într-un moment în care presiunile din lanțul de aprovizionare se ușurau. Acest lucru ar putea duce la o nouă penurie de inputuri de producție și o inflație mai mare”, notează Transport Intelligence.

OMC acordă o mai mică atenție economiei SUA, în care inflația pare să aibă un efect semnificativ asupra cheltuielilor consumatorilor, Departamentul de Comerț raportând o încetinire semnificativă a cheltuielilor de consum în februarie, comparativ cu ianuarie. În parte, acest lucru ar putea fi structural, cumpărătorii îndreptându-se către achiziții legate de servicii, îndepărtându-se de bunurile de folosință îndelungată, care au fost favorizate în ultimii doi ani. Dacă această tendință continuă, va avea un impact semnificativ asupra infrastructurii logistice din SUA și din alte părți. Porturile de pe Coasta de Vest au fost copleșite de fluxuri de articole precum mobilierul de grădină din Asia de Sud-Est, dar în cazul în care consumatorii americani își reduc cererea pentru aceste articole, este probabil să se reducă şi aglomerația.

Tarifele de transport maritim în containere și de transport aerian vor fi puternic influențate de toți acești factori. Situația aprovizionării în transportul aerian de mărfuri se schimbă rapid, pe măsură ce transportul de mărfuri din cală iese pe piață. Poziția în transportul maritim este mai puțin dramatică, deoarece aprovizionarea cu noi nave nu va atinge un nivel maxim pentru încă douăsprezece luni. Cu toate acestea, orice scădere a cererii va duce la o scădere a prețurilor. Chiar și cu efectele situației din China și ale războiului din Ucraina, factorul cheie de urmărit va fi cererea din SUA, se mai arată în analiza Ti.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut