Atunci când Comisia Europeană a dezbătut noi standarde privind emisiile, majoritatea producătorilor de autoturisme au anunțat electrificarea completă. La rândul ei, industria transporturilor de marfă, raportează creșteri semnificative, însă ale înmatriculării vehiculelor alimentate cu LNG.

Înăsprirea standardelor privind emisiile în temeiul Euro 7 poate face dificilă respectarea acestora de către producători. Între timp, planurile CE presupun neutralitatea climatică (și în transporturi) până în 2050. Producătorii de autoturisme se adaptează deja la noua realitate anunțând anul 2028 ca sfârșitul motoarelor cu ardere internă la mașinile noi Opel, 2033-2035 pentru Volkswagen şi 2040 pentru Honda.

În timp ce pentru proprietarii de autoturisme acest lucru înseamnă schimbări semnificative, factorii de decizie din cadrul companiilor de transport se pot confrunta cu provocări considerabile care uneori pun sub semnul întrebării profitabilitatea afacerii. De aceea, nu lipsesc vocile care critică astfel de planuri restrictive ale CE. Schimbarea materialului rulant este un cost ridicat pentru fiecare companie și poate fi vizibilă mai ales în cazul antreprenorilor mai mici, pentru care problemele ecologice nu trebuie să fie o prioritate. Mai mult, nevoia de a trece la o flotă electrică poate fi o provocare logistică pentru industrie, deoarece gama de mașini electrice nu garantează o muncă eficientă pentru camionete, în cazul livrărilor sau curierilor mai mici, cu atât mai puțin pentru camioane. Consecințele suplimentare pentru antreprenori pot fi la fel de dificile și implică costuri crescute, cum ar fi: schimbări de personal, reorganizarea logisticii etc.

Popularitatea unităților LNG e în creștere  

Trecerea de la o flotă cu motoare cu ardere internă la una electrică poate fi problematică, motiv pentru care popularitatea LNG este în creștere. Acest lucru este confirmat de statisticile de înmatriculare a vehiculelor de peste 3,5 t alimentate cu GNL din Polonia. Potrivit datelor analizate de SAMAR privind piaţa auto poloneză, doar 15 astfel de vehicule au fost înmatriculate în 2019, anul trecut 650, iar în prima jumătate din 2021 – deja 655 de unităţi. În 2019, au fost înmatriculate peste 28.000 de vehicule noi de peste 3,5 tone alimentate cu motorină, 78 pe CNG, iar un an mai târziu aceste cifre au fost de peste 19.500, respectiv 96, iar în prima jumătate a lui 2021: peste 15.000 diesel, respectiv 133 pe gaz natural. „Ponderea înmatriculării vehiculelor alimentate cu LNG este în creștere. În 2019, a fost imperceptibilă, de 0,1%, în timp ce în urmă cu un an acest procent era de 3%, iar în acest an deja 4%. Tendința vizibilă de creștere a interesului pentru camioanele cu LNG arată că mentalitatea proprietarilor de afaceri de transport se schimbă de bunăvoie, iar aceştia nu caută doar economii, ci și conștientizarea aspectelor ecologice ale afacerii“, spune Łukasz Byczkowski, director de vânzări și marketing la Duon Dystrybucja.

Printre principalii factori care determină tranziția la LNG se numără costurile mai mici.

„Chiar și în cazul unei creșteri a prețurilor la LNG, prețurile rămân mai mici în comparație cu motorina, iar companiile pot conveni cu furnizorii de gaz un tarif fix, favorabil. La trecerea la LNG, logistica nu va avea de suferit și timpul de service nu va crește, deoarece, la fel ca în cazul motorinei, este posibil să se instaleze stații de realimentare la sediul companiei, împreună cu toată infrastructura necesară și suportul tehnic. Economii semnificative pot fi obținute, de asemenea, ca urmare a scutirii de taxele de drum în Germania și a taxelor mai mici în Italia. Foarte important, introducerea scutirilor este luată în considerare şi de alte țări ale UE, inclusiv Polonia.“

Se estimează că, la nivel global, sectorul transporturilor este responsabil pentru aproximativ un sfert din emisiile globale de CO2. Prin urmare, aspectul purității aerului este, de asemenea, important. „Vehiculele cu LNG sunt mai ecologice decât cele tradiționale. Un litru de motorină generează aproximativ 2,6 kg de CO2, iar consumul mediu de combustibil al camioanelor noastre este de 33 l / 100 km. Cu aproximativ 1,5 milioane km parcurşi anual de vehiculele noastre, datorită tranziției la LNG, suntem capabili să reducem emisiile de dioxid de carbon cu aproape 1,29 milioane kg de CO2 pe an“, adaugă Małgorzata Bilska de la Duon Logistyka, a cărei flotă se extinde constant cu camioane alimentate cu LNG.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

VIDEO    Interviuri
Video interviu Alexandru Catană: Quehenberger Logistics îşi consolidează poziţia de top din România
Dacă începutul pandemiei a adus Quehenberger Logistics în situaţia de a apela la somaj tehnic pentru o parte din angajații săi, compania și-a continuat creșterea ajungând în prezent la cea mai mare su...

Căutare