Asociația elveţiană a transportatorilor rutieri, ASTAG, este sceptică cu privire la „Inițiativa șoferului” lansată de asociația șoferilor profesioniști Les Routiers Suisses. Salariile în industria transportului rutier sunt corecte, consideră ASTAG, iar intervenția statului ar fi de prisos sau chiar contraproductivă. Poziția definitivă a ASTAG va fi stabilită însă în cadrul unei adunări extraordinare a delegaților.

Parteneriatul social existent în transportul rutier elvețian și-a dovedit valoarea. Pe lângă cerințele legale, realizări importante în beneficiul reciproc al angajatorilor și angajaților au fost negociate în mai multe acorduri la nivel național și cantonal. Asociația elvețiană ASTAG este așadar dezamăgită și foarte sceptică că Les Routiers Suisses (LRS) vrea să urmeze o altă cale. Cu o așa-numită „Inițiativă a șoferului”, care a fost lansată oficial odată cu publicarea în Monitorul Federal, salariile uniforme obligatorii pentru transportul de mărfuri și pasageri urmează să fie prescrise prin dispozițiile constituționale în întreaga Elveție.

În principiu, nivelul salarial în transportul rutier elvețian cu camioane și autocare este adecvat și corect astăzi. Potrivit unui sondaj reprezentativ realizat de institutul de cercetare de piață și opinie GFS Bern în mai 2022, salariul mediu este de peste 5.500 CHF pe lună (circa 5.625 euro/lună). De asemenea, Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice, SECO, și Comisia Tripartită a Confederației, TPK, au afirmat în mod repetat că industria transporturilor se comportă corect în cea mai mare parte atunci când vine vorba de problemele salariale. În comparație cu alte sectoare, nu există o rată de abuz peste medie, notează Loginfo24.

Prin urmare, ASTAG acordă o mare importanță continuării libertății contractuale. Salariile ar trebui să fie negociate individual între angajator și angajat. De asemenea, este importantă dezvoltarea continuă a acordurilor și reglementărilor existente la nivel cantonal – așa cum s-a făcut în trecut – sub responsabilitatea ASTAG și LRS. Asta înseamnă că diferențele foarte rare de opinie pot fi adesea rezolvate în mod satisfăcător. Intervențiile statului, pe de altă parte, sunt de prisos, costisitoare și chiar contraproductive – duc la dictări salariale, la scăderea ajustărilor și la costuri de implementare nerezonabil de mari. Inițiativa reprezintă și o publicitate negativă, dăunătoare imaginii întregii industrii.

O adunare extraordinară a delegaților va avea loc la momentul oportun pentru a lua o decizie finală cu privire la modul în care ASTAG se va poziționa pe „Inițiativa șoferului”. În trecut, consiliul central a vorbit în mod repetat şi clar împotriva salariilor minime care sunt obligatorii pentru întreaga Elveție. „Piața muncii din industria transportului rutier funcționează bine”, subliniază președintele Thierry Burkart: „Nu este nevoie de reglementări suplimentare!”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut