Slăbiciunile semnificative în aplicarea regulilor de siguranță rutieră împiedică progresul în reducerea deceselor rutiere în Europa, potrivit unui nou raport al Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC). Raportul examinează stadiul aplicării limitelor de viteză și purtarea centurii de siguranță, precum și normele privind conducerea în stare de ebrietate și utilizarea dispozitivelor mobile la volan între 2010 și 2019 în Europa.

Ellen Townsend, directorul de politici al ETSC, a comentat: „Mii de vieți ar putea fi salvate în UE în fiecare an dacă șoferii ar respecta regulile privind conducerea în stare de ebrietate, excesul de viteză, purtarea centurii de siguranță și utilizarea telefonului mobil. O bună aplicare a legii este absolut esențială în acest sens. Fără eforturi susţinute pentru aplicarea legii, Europa nu își va atinge obiectivul de a reduce la jumătate numărul deceselor rutiere și al accidentelor grave până în 2030. Guvernele naționale trebuie să acționeze acum, iar UE își poate juca rolul asigurându-se că în traficul transfrontalier infracțiunile sunt urmărite în mod regulat.”

Potrivit raportului, controalele rutiere pentru condus în stare de ebrietate au scăzut în opt țări și au crescut în cinci. Alte 13 țări nici măcar nu colectează date naționale cu privire la numărul de controale.

Un sondaj din 2018 a arătat că doar 23% dintre europeni credeau că ar putea fi verificați dacă se urcă la volan în stare de ebrietate. Asta în condiţiile în care studiile arată că aplicarea legii este eficientă numai atunci când oamenii au percepția că riscă să fie prinși.

Viteza necorespunzătoare are o influență directă asupra probabilității și gravității unei coliziuni și, totuși, este încă răspândită. Autorii au descoperit diferențe mari între țări în ceea ce privește verificarea vitezei: de exemplu, Suedia are de 100 de ori mai multe radare la un milion de locuitori decât Cehia. În general, activitatea de aplicare a legii este în creștere, numărul de amenzi crescând în 21 de țări și scăzând în șapte.

ETSC solicită UE să îmbunătățească normele privind urmărirea transfrontalieră a nerespectării legislaţiei rutiere, deoarece datele arată că, în unele țări din UE, sunt achitate mai puțin de jumătate din amenzile şoferilor străini. ETSC spune că noile reguli ar trebui să introducă obligativitatea ca țările să urmărească încălcarea legii.

Raportul a mai evidenţiat că ratele de purtare a centurii de siguranță diferă substanțial de la un stat la altul. Purtarea centurii de siguranță în spate este o preocupare deosebită. În Germania, 99% dintre pasagerii de pe locurile din spate poartă centura de siguranță, în timp ce în Italia doar 11%. ETSC solicită ca sistemele avansate de avertizare a nepurtării centurilor de siguranță în spate să fie obligatorii pe toate mașinile noi. Din 2019, aceste sisteme au fost necesare pe mașinile noi, dar ele alertează șoferul doar atunci când centura este desfăcută în timpul călătoriei.

Aplicarea regulilor de utilizare a telefonului mobil la volan a scăzut, de asemenea, în 14 țări și a crescut în doar 11 – o tendință îngrijorătoare, deoarece toţi cei care folosesc telefonul în timp ce conduc au de două ori mai multe şanse de a produce accident decât ceilalţi.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut