Parlamentul European a respins propunerea de modificare a noului sistem de comercializare a certificatelor de emisii, care trebuia să includă transportul rutier. Asta deoarece deputații europeni doresc ca încorporarea transportului în acest sistem de cumpărare și vânzare a drepturilor de emisie să fie în concordanță cu dezvoltarea completă a unei rețele europene de infrastructuri de încărcare electrică și combustibili alternativi. Când propunerea va fi aprobată, companiile cu camioane care emit CO2 peste volumul care le este atribuit, emisii direct proporționale cu consumul de combustibili fosili (motorină, motorină, gaze naturale), vor trebui să cumpere „drepturi de emisie” de la companiile cu emisii reduse.

Regimul de comercializare a certificatelor de emisii urmărește promovarea reducerii emisiilor de gaze nocive, fiind un sistem de cumpărare și vânzare de emisii. Industriile cu cele mai mari emisii sunt deja supuse acestui Regim, cum ar fi rafinăriile sau companiile din sectorul de siderurgie, ciment etc. Firmele sunt obligate să se înregistreze în Regim și primesc un volum de emisii asociat activității sale. Dacă emite mai puțin, poate „vinde” unei alte companii care poluează mai mult decât cota de emisie. Cu alte cuvinte, acesta este un sistem prin care cei care își reduc emisiile sunt încurajate „economic” iar cei care nu-și fac temele în acest sens sunt pedepsiți. Primul sistem de comercializare a emisiilor de CO2 a fost lansat de UE în ianuarie 2005, iar acum este în curs de revizuire. Procesul de revizuire include și transportul rutier în acest sistem de comercializare a drepturilor de emisie. Deci, când va fi aprobat, companiile cu camioane care emit CO2 peste volumul atribuit, vor trebui să cumpere „drepturi de emisie” de la cele cu emisii reduse.

Europarlamentarii nu au aprobat propunerea prezentată în plen, fiind respinsă pe scară largă, cu peste 500 de voturi împotrivă și puțin peste 100 pentru.

UETR, Asociația europeană a transportatorilor, spune că UE trebuie să prioritizeze în mod realist accelerarea dezvoltării complete a infrastructurii de combustibili alternativi. „Orice posibilă includere a transportului rutier în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) necesită ca o condiție prealabilă esențială desfășurarea completă a unei astfel de infrastructuri în întreaga UE.“ Iar Julio Villaescusa, președintele UETR, a declarat că textul supus la vot în ședința plenară a Parlamentului European ar fi inclus în sistem doar transportatorii rutieri, fără nicio garanție privind capacitatea infrastructurii de combustibili alternativi de a face față tranziției. „Sperăm că această respingere oferă o oportunitate de a reelabora propunerea și de a o adapta scopului, pe deplin sincronizată cu regulamentul privind implementarea infrastructurii pentru combustibili alternativi și cu transportatorii mici și mijlocii ca actori ai schimbării, îmbrățișând cu succes rolul său în tranziția ecologică.“

Consiliul European a încetinit recent procesul de implementare, deși acum trebuie convenită o redactare finală a regulamentului cu deputații europeni.

Regimul de comercializare a certificatelor de emisii și Regulamentul de dezvoltare a rețelei de infrastructură pentru combustibili alternativi fac parte din pachetul Fit for 55.

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut