În pofida unui mediu macroeconomic instabil, caracterizat de prețuri încă ridicate și care scad puterea de cumpărare, prognozele făcute pe baza datelor prezentate de companiile aeriene arată așteptări pozitive pentru perioada de vară.

Veniturile Alaska Airlines au crescut, în T1 2023, cu 31% față de aceeași perioadă a anului trecut. Mai mult, compania a revenit la nivelurile de zbor prepandemice în intervalul ianuarie – martie.

Delta Air, de asemenea, a publicat o perspectivă optimistă pentru lunile următoare. Compania aeriană a înregistrat rezervări anticipate record pentru vară, astfel că, pe întreg 2023, se așteaptă ca veniturile sale să crească într-un ritm anual cu 15-20%. „Veniturile din primul trimestru al acestui an au crescut cu 45% față de anul trecut, până la 11,8 miliarde de dolari. De asemenea, acestea au înregistrat un avans de 14% față de 2019, înainte de pandemie”, punctează analistul financiar al XTB România, Radu Puiu.

Proprietarii British Airways, IAG, și Air France-KLM au raportat rezervări solide pentru vară – călătorii îşi menţin planurile de vacanță, în ciuda unei crize a costului vieții. Acest lucru s-a întâmplat chiar și în condițiile în care șeful IAG a avertizat că grevele și lipsa personalului ar putea încă perturba aeroporturile importante. „Companiile aeriene și aeroporturile europene sunt sub presiune pentru a evita repetarea scenelor haotice din vara trecută, care au afectat revenirea la călătoriile în masă după blocajele din perioada pandemică”, punctează Radu Puiu.

IAG, care deține și Iberia, Vueling și Aer Lingus, a anunțat vânzări puternice de bilete pentru vară și un sezon de iarnă care depășește așteptările. Asta înseamnă că profitul din 2023 va depăși previziunile anterioare.

Perspectiva pozitivă se potrivește cu cea a altor companii aeriene europene importante. Lufthansa, easyJet și Ryanair au indicat rezervări solide de vară, subliniind o prioritizare din partea consumatorilor pentru cheltuielile de călătorie, în ciuda inflației ridicate și a perspectivelor economice incerte.

British Airways a fost obligată să reducă zborurile în timpul sărbătorilor de Paște din cauza grevelor de la Heathrow, deși hubul – care vara trecută a limitat numărul de pasageri pentru a face față lipsei de personal – a declarat că nu va exista o măsură similară în acest an.

Grupul a spus că se așteaptă ca profitul anual să se situeze peste limita superioară a unui interval de 1,8-2,3 miliarde de euro.

Air France-KLM a anunțat că înregistrează vânzări puternice de bilete de vară, după ce veniturile din primul trimestru au crescut cu 42% față de an, până la 6,33 miliarde de euro. Compania aeriană a prognozat, de asemenea, capacitatea pentru 2023 la 95% din nivelurile prepandemice, nivel care respectă prognozele anterioare, care indicau intervalul 95-100%.

Compania aeriană britanică low-cost easyJet se așteaptă să depășească previziunile pieței în ceea ce privește profitul pentru întregul an, încurajată de rezervările de vară și de cererea puternică din perioada de Paște, în ciuda grevelor din Franța.

Capacitatea de pasageri a companiei aeriene a crescut cu 40% în primele trei luni ale anului, cu 99,8% din zborurile de Paște operând în ciuda grevelor controlorilor de trafic aerian francezi.

După ce easyJet a afișat rezervări robuste de vară, Ryanair Holdings s-a alăturat tendinței. În cursul anului financiar încheiat în martie, Ryanair a revenit la un profit aproape record de 1,4 miliarde de euro, după o pierdere de 355 de milioane de euro în anul precedent. Profitul realizat a depășit așteptările analiștilor și ale companiei, apropiindu-se de profitul record din 2018, care s-a ridicat la 1,45 miliarde de euro. În timp ce industria aeriană europeană nu și-a revenit pe deplin, operând la 95% din capacitatea pre pandemică, Ryanair a operat la 125% din capacitatea sa pre-pandemică.

Asociația Internațională de Transport Aerian (IATA) a declarat că profitul net al industriei aeriene e așteptat să atingă 9,8 miliarde de dolari în 2023 (marja de profit netă de 1,2%), ceea ce este mai mult decât dublu față de prognoza anterioară de 4,7 miliarde de dolari (decembrie 2022).

Se așteaptă ca profiturile operaționale ale industriei aeriene să atingă 22,4 miliarde de dolari în 2023, mult îmbunătățite față de prognoza din decembrie, de 3,2 miliarde de dolari. De asemenea, e mai mult decât dublu față de profitul operațional de 10,1 miliarde de dolari estimat pentru 2022. Se preconizează că aproximativ 4,35 miliarde de persoane vor călători în 2023, ceea ce se apropie de cele 4,54 miliarde în 2019. „Incertitudinile economice nu au atenuat dorința de a călători, chiar dacă prețurile biletelor au absorbit costurile ridicate ale combustibilului. După pierderi profunde cauzate de pandemie, chiar și o marjă netă de profit de 1,2% este un rezultat ce merită sărbătorit. Dar, având în vedere că firmele aeriene câștigă în medie doar 2,25 dolari per pasager, repararea bilanțurilor deteriorate și crearea de rentabilitate durabilă a capitalului pentru investitori vor continua să fie o provocare pentru multe companii aeriene.”

Abonament newsletter

Alte metode de abonament

RĂSFOIEŞTE
Revista Logistic Post (nr. 5 – ianuarie 2024)
Arhiva publicațiilor
VIDEO    Interviuri
Video interviu Danor Ionescu: Pall-Ex, 10 ani de succes în România
Anul acesta se împlinesc 10 ani de când conceptul Pall-Ex a fost adus în România de către Danor Ionescu, cel care este acum CEO-ul companiei. Activitatea a început în 2011 cu 16 parteneri, număr care ...

Căutare

Sari la conținut